ORGANIZACE DNE

7:00 – 8:15  Ranní družina (klub)

8:15 – 8:30  Vítání

Příchod dětí do školy do 8:15! – uvítání ranní písničkou/pozdravem „Dobrý den“

8:30 – 9:00 Ranní kruh

Cinkáním na zvoneček jsou děti svolány do ranního kruhu, kde si řekneme, jaké je roční období, měsíc
a den. To také znázorníme na tabuli, u které sedíme, pomocí popsaných karet s odpovídajícími obrázky. Pokud je nálada a chuť, mohou děti v tomto čase všem kamarádům říci nějakou stručnou zprávičku nebo přečíst zápis z deníčku. Naší snahou je, aby se děti učily naslouchat, nechaly kamarády domluvit. Proto mluví jen ten, kdo v ruce drží „povídálka“ (textilní míček nebo jiný „talisman“ třídy). Zprávičky jsou stručné proto, aby všichni, kteří chtějí, mohli promluvit a aby ostatní udrželi pozornost. Společně probereme denní nebo týdenní plán.

9:00 – 9:30 Ranní zpráva / dopis

Na tabuli je každé ráno připraven dopis nebo ranní zpráva, která uvádí děti do tématu – může mít různé formy, např. hádanky, šifry. Prvňáčci ji čtou společně s učitelkou, později už zvládají číst samostatně. Na ranní zprávu navazuje společná práce přímo se zprávou nebo pak společná práce s tématem uvedeným ve zprávě.

9:30 – 9:45 Přestávka

9:45 – 10:30 Společná práce

Učitelka si společně s dětmi povídá o tématu, používá různé metody na evokaci, může se
i poslouchat příběh či hudba, společně pracuje třída s tabulí či dalšími pomůckami, obrázky. Následuje modelování, jak mohou děti pracovat při samostatné práci, a společně si i zadaný úkol vyzkouší s pomoci paní učitelky.

10:30 – 12:00

Dle tématu navazuje buď práce samostatná, ve skupinách nebo rovnou centra aktivit v časovém rozsahu 10.30-12.00. Mezitím jsou vloženy kratší přestávky.

Samostatná práce

Někdy je třeba se na téma připravit samostatně, každé dítě se pokouší najít samostatně řešení a pak sdílí s kamarádem, na co přišlo. Po sdílení může následovat navazující práce ve skupinách.

Kooperativní učení – práce ve skupinkách

Děti se rozdělí do skupin, ideálně pokaždé v jiném složení, a společně pracují na zadaném úkolu s jasně daným cílem a kritérii, která charakterizují splněný úkol. Celá skupina je zodpovědná za výsledek práce a zároveň má každý člen skupiny zodpovědnost za svůj díl práce na úkolu.

Centra aktivit

Mohou navazovat na denní téma, nebo se věnují týdennímu či měsíčnímu tématu. Děti pracují buď samostatně, nebo společně, podle toho, kolik se jich v daném centru sejde. Na výběr budou děti mít:

§  Centrum čtení / českého jazyka – práce s textem a porozumění textu; gramatické jevy a jejich procvičování

§  Centrum psaní / písemné tvorby – práce s písmeny, trénink psaní; tvorba příběhů, pravidla slohu a stylistiky

§  Centrum matematiky – objevování světa čísel, geometrie

§  Centrum objevů – objevování přírody, vlastivěda, základy fyziky a chemie

Rozvoj vnímání, estetiky a pohybu

Několikrát do měsíce může být čas místo předchozích aktivit zaměřen na:

§  Ateliér – výtvarná činnost, pracovní činnosti, vaření

§  Hudební poznávání

§  Dramatiku

§  Sportovní činnosti

12:00 – 12:30 Reflektivní kruh

Děti se opět sejdou v kruhu na koberci, vzájemně zhodnotí práci ve skupinách nebo v centrech – mohou dát doporučení druhým, vzájemně ocení svou práci, dochází k sebehodnocení i hodnocení, ke zpětné vazbě na získané zkušenosti, dovednosti.

12:30 – 13:00 Oběd

13:00 – 17:00 Školní klub (odpolední program)

§  Relaxace

§  Pobyt venku

§  Činnosti navazující na témata probíraná ve škole

§  Volnočasové kroužky

 

Pozn.:

Přestávky jsou pouze orientační, bude přizpůsobeno náročnosti probírané látky, naladěnosti dětí, či dle jejich pozornosti.